e-commerce metriky

Analytika pre E-commerce

11 e-commerce metrík, ktoré stojí zato sledovať

11 okt , 2015  

Asi si pri podnikaní na internete často kladiete otázku, ktoré metriky sú pre vás dôležité a ktoré by ste mali sledovať. Na túto otázku nepoznáte odpoveď, ak nemáte nastavený Google Analytics pre váš eshop či prezentačnú stránku, prípadne iný systém na sledovanie výkonnosti vašej web stránky.Takže, ak pôsobíte na internete a ešte stále nemáte Google Analytics, či Piwik, tak je na čase sa pustiť do jeho nastavenia, hlavne z toho dôvodu, aby ste vedeli, kde sa váš biznis nachádza a kam smeruje. Ak nástroj na sledovanie týchto dát už máte, tak môžete sledovať tieto metriky, ktoré s online svetom súvisia.V tomto článku sa budeme snažiť priblížiť 11 e-commerce metrík, ktoré by ste mali pri svojom eshope, či prezentačnej stránke sledovať.

1. Miera Konverzie (Conversion Rate)

Hneď po vytvorení obchodu je nutné sledovať počet konverzíí, t.j. počet nakúpených tovarov, prípadne poskytnutných služieb. Konverziou sa rozumie, ak sa splní vami stanovený cieľ, ktorý chcete aby návštevník na stránke uskutočnil. Každá stránka môže mať nastavené rozdielne ciele. Príklady cieľov, konverzií:

  • vyplnený formulár na stránke,
  • vyplnený dotazník,
  • prihlásenie sa (subscription) do newslettra,
  • registracia nového užívateľa,
  • zdielanie príspevku,
  • vyplnený kontakt,
  • stiahnutie e-knihy a pod.

Sledovanie všetkých týchto konverzií sa dá jednoducho nastaviť v Google Analytics v admine stránky ako pridanie nového cieľa. Pri ecommerce obchode sú rovnako dôležitými konverziami:

  • user checkout - uspešne ukončený nákup v obchode,
  • product review - hodnotenie produktu.

2. CAC (Cost of Acquiring Customer) - Náklady na získanie zákazníka

Náklady na získanie zákazníka hlavne predstavujú všetky náklady vynaložené na reklamu v pomere s počtom získaných zákazníkov.

3. Priemerná cena objednávky (AOV - Avarage Order Value)

Pomocou Google Analytics e-commerce modulu je rovnako možné sledovať celkové tržby, počet návštev a tak aj kalkulovať priemernú cenu objednávky za dané obdobie. Túto metriku je možné nastaviť aj v samostatných prehľadoch v Google Analytics Dashborads a prispôsobiť si ju podla vlastných potrieb. Napríklad, podľa regiónu, podľa veku, podľa zdroja, cez ktorý zákazník prišiel. Podľa toho je ďalej možné škálovať hlavnú cieľovú skupinu svojho eshopu, prípadne dáta použiť pri vytvorení Facebook reklamy, alebo Facebook predaja tovarov.

4. Odchod pred ukončením nákupu (Shopping Cart Abandonment)

Pomocou nového Google Ecommerce enhanced tracking modulu, ktorý je dostupný aj pre ZenCart je možné sledovať, ktoré produkty boli vložené prípadne odstránené z košíka a rovnako koľko užívateľov nedokončilo nákup. Toto nastavenie je spojené aj s Google Tag Manažérom. Táto metrika môže výrazne pomôcť prevádzkovateľovi internetového obchodu zistiť o ktoré tovary zákazník nemá zaujem, prípadne identifikovať slabé miesta obchodu.

5. Návštevnosť na stránke a 6. Bounce Rate

Tieto dve metriky presne povedia, či je obsah na stránke zaujímavý pre návštevníkov, ktorí danú stránku našli pomocou vyhľadávača, alebo pomocou platenej reklamy. Návštevnosť - Number of New Users v Google Analyticis je počet ludí, ktorý navštívili vašu stránku. Bounce Rate predstavuje určité percento z počtu návštevníkov, ktorí danú stránku opustili. Čím nižší Bounce Rate, tím je stránka na tom lepšie a viac zaujala užívateľa obsahom.

Ostatné metriky, ktoré je dôležité sledovať pri vyhodnocovaní online kampaní:

7. CPM (Cost Per Impressions) - Náklady za zobrazenie, vypočítame ako - (Náklady na reklamu/(celkovy počet zobrazení reklamy/1000)),

8. CPC (Cost per Click) - náklady za jeden klik, vypočítame nasledovne - (Náklady na reklamu/počet klikov),

9. CPA (Cost per Acquistion) - náklady na získanie zákazníka, vypočítame ako (Náklady na reklamu/objednávky),

10. LTV (Customer Lifetime Value) - Hodnota zákazníka v čase,

11. RPC (Revenue Per Click) - Príjem za klik (Príjem/počet klikov).

Hneď po tom, ako začnete sledovať a vyhodnocovať tieto ciele, dostanete presnejší obraz o tom, kde sa nachádza váš obhchod, v porovnaní s konkurenciou a rovnako, ktoré oblasti si vyžadujú zlepšenie na vašej stránke.

Ďalšie dôležité metriky

Pre úspešnejšie vyhodnocovanie cieľov je veľmi dôležité si stanoviť aj KPI´s - Key Performance Indicators (kľúčové indikátory výkonu), ktoré ukážu, či sa biznis hýbe dobrým smerom alebo nie. KPI je merateľnou hodnotou, ktorú je možné sledovať, ako efektívne dosahuje podnik svoje vopred stanovené ciele. Môže ísť o meranie výkonu v rôznych oblastiach ako je marketing, SEO, predaj, financie, sociálne siete, zákaznícka podpora, alebo call centrum. KPI´s zodpovedajú stanoveným cieľom, a tie môžu vyzerať nasledovne:

  • zvýšenie predaja o 25%
  • zvýšenie počtu fanúšikov na sociálnych sieťach o 15%
  • zvýšenie affiliate partnerov o 10%
  • zmena umiestnenia webstránky na určité kľúčové slovo z 15teho miesta vo výsledkoch vyhľadávania, na 5te mieso a pod.

Podľa priorít podnikania by ste si mali takticky vyberať svoje KPI´s a podľa toho aj prispôsobiť svoje sledovania. Na vyhodnocovanie týchto aktivít môže byť veľmi dobrým nástrojom aj Hootsuite, Tweetdeck, Sprout Social, Google Tag Manager, alebo Google E-commerce Analytics Tracking, ktorý stojí za to nastaviť, ak prevádzkujete e-commerce obchod. Prípadne porozmýšľať nad aleternatívami, ako je Piwik analytický systém, alebo rôzne iné analytické softvéry od Adobe či Salesforce.

Súvisiace produkty

, , , , , ,


Comments are closed.